jgradde

FLORAL LETTERS.

Kategori: Blommor

Som många nog redan sett på Instagram och Facebook har jag i veckan jobbat med ett rätt stort projekt - och då menar jag STORT bokstavligt talat. Större än mig. Blev kontaktad av en trevlig dam som designar brudklänningar med bas uppe i Liverpool. Hon skulle plåta sin nya vår/sommar kollektion i London och ville ha två 6ft (jag är 5ft) bokstäver som bakgrund. Så fort jag hade ordern bekräftat satte jag Patrick på att bygga basen till mig, gjorda i 9mm träplankor. Dom täckte vi sedan med något som liknade hönsnät men med mindre hål och starkare ståltråd. Blommorna fick sen givetvis vänta till eftermiddagen innan plåtningen. Började täcka basen med gypsophila och hösthortensia som lycktligtvis torkar snarare än vissnar. Det var definitivt detta som tog längst tid och jag spenderade nog 4-5 timmar på varje bokstav innan allt var täckt. Klippte bara små bitar av blommorna och stack omlott ner genom "hönsnätet". När det var klart fäste jag på lite grönt, asparagus fern (kan för sjutton inte blomnamnen på svenska längre... plumosus kanske?) och murgröna. Sen fram på morgonkvisten gjorde jag rosorna och dahliorna. Dom klippte jag av hela stjälken på och trådade så att jag kunde sticka ner ståltråden bakom nätet och böja huvudena utåt. Finito! Totalt har det nog tagit 20-25 timmar för Patrick att bygga bokstäverna, och 20 timmar för mig att fästa blommorna, om jag räknar med dom två timmarna som jag fixade till allt i studion efter lite transportskador (som var förväntat). Väldigt spännande och intressant projekt och jag hoppas att jag får chansen att göra liknande saker i framtiden. Här kommer lite bilder. 

 
 
 
 

Kommentarer

  • Albinnsonskan säger:

    Vilket jobb!! Och vilket fint resultat!!

    2013-10-05 | 12:38:16
    Bloggadress: http://albinssonskan.blogspot.com
  • Sara säger:

    Åh vad fint!!

    2013-10-10 | 16:58:32
    Bloggadress: http://blomstersara.blogg.se
  • Josephine säger:

    Herregud vilket jobb! Måste ha varit en riktig utmaning, men verkar grymt kul :) bra jobbat!

    Svar: Var rätt mycket jobb ja, men det var det värt när alla var nöjda och glada med resultatet, och jag lärde mig väldigt mycket! :)
    jgradde.blogg.se

    2013-10-16 | 09:25:02
    Bloggadress: http://josephinesblommor.blogspot.com

Kommentera inlägget här: